Без знання власних традицій немає майбутнього — ця істина особливо важлива для українців сьогодні, коли ми звертаємося до своєї спадщини в пошуках відповідей та підтримки. До того ж самобутні українські традиції залишаються потужним джерелом натхнення для сучасних дизайнерів та художників. Саме про це ми поговорили з нашими героями у спецпроєкті "Сила традицій", реалізованому разом із партнером — брендом Zacapa, корені якого сягають у 70-ті роки минулого століття.
На Ірині Каравай Rib Square Set (вовняні жакет та штани, декоровані стеклярусом), KARAVAY
Реклама
Однією з героїнь спецпроєкту стала дизайнерка Ірина Каравай, яка переосмислює український культурний спадок у колекціях свого однойменного бренду Karavay.
"Мені завжди було цікаво інтегрувати українське в сучасний контекст. Працювати з традиціями, її кодами та символами. Я й досі люблю наївну, і від того таку емоційну, народну творчість. Але в моїй роботі для мене важлива делікатна інтерпретація цієї теми", — каже Ірина. Упродовж років колекції Karavay присвячувалися Софії Київської, українському бароко, традиційним народним ремеслам, а здебільшого костюму та ідеям його оздоблення.
На Ірині Каравай Rib Square Set (вовняні жакет та штани, декоровані стеклярусом), KARAVAY
Вовняний жакет з вирізами у формі сердець та з фігурними басками (зліва), і золота сукня з льону та люрексу, яка застібається на запáх, (справа), все – KARAVAY
На моделі сукня Rushniyk. Льон, ручна інкрустація золотими кабошонами. Transcendental Ukraine Part III, ss 2016
"Під час навчання в університеті, ми проходили практику в Національному музеї українського народного декоративного мистецтва в Києво-Печерській Лаврі. Нам пощастило побувати в архівах і не лише побачити автентичний національний одяг, а й взяти його в руки та розглянути, — розповідає Ірина. — Я пам'ятаю цю "зустріч" і ті відчуття: мене вразила сама ідея такого одягу. Я зрозуміла наскільки це інформативні предмети, як багато «зашито» в них історичної памʼяті. І мені захотілося своєю справою долучитися до цього світу".
Згодом джерелами натхнення стали не стільки історія чи музейні експонати, скільки реальне й поточне життя. Після Революції Гідності дизайнерка відійшла від очевидної етнічності. Її творчість стала вишуканішою, складнішою в інтерпретації, осмисленішою. Новий виток у роботі Каравай стався й після повномасштабного вторгнення: "Зараз мій робочий процес побудований максимально для мене. Я роблю те, що я хочу, як я відчуваю". Тому Ірина відмовилася від сезонності колекцій — тепер одяг Karavay виготовляється на замовлення. В асортименті з'явилися елементи чоловічого гардероба.
Попри те, що змінюються часи й обставини, українська традиція залишається основою бренду Karavay. У кожному предметі одягу чи аксесуарах бренду є елементи, які слугують зв'язком з українською землею, культурою, людьми, які тут жили. І якщо нині країна переживає важливі історичні події, дизайнерка не може їх ігнорувати. "В українській культурі так багато сумних нот, які я раніше не хотіла проявляти у своїй роботі. Але тепер я розумію, що це, на жаль, невіддільний фрагмент українського національного коду, — зауважує вона. — Якщо ти художник, то ти вмієш трансформувати події навколо в художній продукт, який створюватиме відчуття присутності та причетності. У всіх нас багато роботи. І та ціна, яку ми зараз платимо за те, що взагалі можемо робити те, що ми любимо, щось робити в цілому й просто дихати — це велика відповідальність".
Режисерка: Anna Bugakova
Відеооператор: Dmytro Feschuk
Фото: Roman Muraviov
Стиль: Viktoria Filipova
Звукозапис: Xenia Vynogradova
Макіяж: Daria Zhadan
Зачіски: Dima Grushkivskiy
Модель: Teti Mar @blancmodelagency