Національна філармонія в грудні: уперше за 100 років відтворять концерт капели Кошиця в Карнегі Гол

Національна філармонія в грудні: уперше за 100 років відтворять концерт капели Кошиця в Карнегі Гол 28.11.2023 13:50 Укрінформ Грудень у Національній філармонії України обіцяє бути з прем’єрами, іноземними гастролерами, унікальними проєктами, дитячими святковими програмами, цілою низкою вигадливих різдвяних концертів

І звісно ж, із сюрпризами: Ліст на органі, гітарист-віртуоз, легендарний німецький диригент і найуспішніша віолончелістка сучасної Німеччини, твори сучасних українських композиторів і нова симфонічна музика, французький композитор в якості диригента-ментора, різдвяні хори, джаз, орган, Кролик Філармон зі Святим Миколаєм, Снігова Королева і навіть різдвяний Штраус.

2 грудня концертну програму «Біх і Ліст», складену винятково із творів для органа, – представлять солістки Національного будинку музики Ганна Бубнова та Ірина Харечко.

Між творчістю цих двох митців, один з яких репрезентує епоху бароко, а інший – романтичну добу, – більше схожості, ніж це може здатися на перший погляд. І Бах, і Ліст не лише блискуче компонували, але й були виконавцями-віртуозами: стихією першого був орган, а другого – фортепіано. Обидва зверталися до імпровізаційності, мало того, «узаконили» її у своїй музиці. У зв’язку із цим Баха нерідко називають попередником джазу, тоді як музику Ліста, радше, характеризують як таку, що занурена у народну стихію. 

Також у програмі – «Данте-симфонія» Ференца Ліста у транскрипції для органа за мотивами «Божественної комедії». 

3 грудня Вечір гітарної музики від бароко до сучасності подарує Національний камерний ансамбль «Київські солісти» під орудою диригента Ігоря Пучкова за участю Андрія Остапенка. 

Андрій Остапенко – гітарист-віртуоз, засновник Міжнародного фестивалю гітарної музики. Грає на гітарі німецького майстра Дітера Хопфа, яка вирізняється серед гітар інших майстрів своєю особливою акустикою і глибоким звуком. Інколи здається, що до інструмента підключено підсилювач і процесор. Насправді секрет звучання цієї гітари у спеціальній – «подвійній» – конструкції деки, що й створює ефект магічного звучання. Чи може увесь фокус у майстерності виконавця?

7 грудня Ріхард Вагнер у виконанні духового оркестру? Чому ні! Оркестр Вагнера відрізняється від традиційного оперного оркестру саме розширенням групи мідних духових інструментів. Якщо в класичному оркестрі сидить один-двоє валторністів – в оркестрі Вагнера їх повинно бути четверо. Найбільший склад духових у вагнерівській тетралогії «Перстень Нібелунга»: тут композитор вводить квартет туб, спеціально сконструйованих, т.з. «вагнерівських туб», басову трубу, контрабасовий тромбон і аж вісім (!) валторн. Уявляєте собі цю міць? Але насправді оркестр Вагнера унікальний тим, що навіть в найоглушливіших fortissimo він звучить бархатисто м’яко.

Як вийде у Національного духового оркестру України під батутою Івана Стецького? Приходьте й почуєте! Напівбожественна музика Вагнера справді варта того.

ПРЕМ’ЄРИ

5 грудня «Lux aeterna. Псалми падіння» – новий проєкт ансамблю Alter Ratio, основною темою якого є пам’ять. Це пам’ять і тяглість української та європейської культур; вшанування пам’яті класика музичного авангарду Дьордя Лігеті (до 100-річчя від дня народження); збереження пам’яті за полеглими українськими митцями, які стали на захист України від російської агресії.

Програму складають спеціально написані для ансамблю українськими композиторами – Аллою Загайкевич, Максимом Коломіййцем, Максимом Шалигіним, а також Петером Керкєловим із Болгарії, – твори, присвячені нашим загиблим митцям У них композитори експериментують із голосом та електронікою, продовжуючи мистецькі пошуки ансамблю останніх років.

8 грудня вперше в Україні прозвучить опера «Родинний альбом» знаного сучасного  польського композитора Єжи Корновіча, перекладена українською мовою.

Це унікальний проєкт-співпраця двох національних філармоній: прем’єрні постановки пройдуть у Національній філармонії України (Київ) та Львівській національній філармонії імені Мирослава Скорика. Виконавці Національний ансамбль солістів «Київська камерата», диригентка Наталія Стець та солісти Анастасія Поважна, сопрано і Станіслав Цема, контратенор. Режисерка Марина Рижова.

14 грудня відбудеться українська прем’єра фортепіанного концерту Клари Шуман (1819-1896) у програмі Київського камерного оркестру під орудою Наталії Пономарчук – це не перша спроба диригентки, сказати б, ґендерно збалансувати репертуарну палітру вітчизняного життя класичної музики. Не так давно у виконанні оркестру звучали твори Фанні Мендельсон, сестри Фелікса Мендельсона; низку проєктів було присвячено іменам сучасних українських композиторок.

Програма має ще одну інтригу. Крім музики Клари Шуман, прозвучить присвячена їй Йоганнесом Брамсом Серенада №2 для камерного оркестру. Молодший за Вік на 14 років, Брамс був закоханий у неї. Листи композитора до далекої коханої (подекуди доволі відверті), сповнена ніжності світла оркестрова Серенада – оце й усе, що лишилося від того почуття, хоч і без взаємності.

23 грудня «Сучасне й позачасове» – новий проект, започаткований Домом Майстер клас і Національною філармонією України, який представляє серію авторських концертів сучасних українських композиторів, які вже увійшли в історію української музичної культури.

Прем’єра балету «Дзеркало, Сни, або Маленьке життя» відбулась на фестивалі Bouquet Kyiv Stage у 2021 році, останньому довоєнному фестивалі. Це була незабутня і надзвичайно красива подія. Ті, кому пощастило бути присутніми на прем’єрі, потрапили у дивовижний, утаємничений космічний світ музики Вікторії Полевої, який поєднався з красою рухів і пластики. Сьогодні «Дзеркало» набуває нових сенсів й особливо чуттєвого звучання і сенсу, а музика композиторки залишається поза часом.

ІНОЗЕМНІ ГАСТРОЛЕРИ

6 грудня, попри все, українській публіці знову випадає рідкісний шанс вітати на сцені Національної філармонії іноземних гостей. Цього разу це віолончелістка з Німеччини Рафаелла Ґромес, яка виконає разом із Національним симфонічним оркестром України під орудою Володимира Сіренка віолончельний концерт Антоніна Дворжака. Також у програмі – знаменита Восьма симфонія чеського класика та написаний минулого року твір сучасної української композиторки Вікторії Полевої «NOVA» для симфонічного оркестру, присвята мужності України.

Рафаелла Ґромес – одна із найуспішніших віолончелісток сучасної Німеччини. Їй 32, і вона є лауреаткою багатьох престижних конкурсів, зокрема першої премії конкурсу Ріхарда Штрауса та Німецького музичного конкурсу. Технічно вправна, пристрасна й глибока інтерпретаторка із впевненим, благородним звуком, вона є улюбленицею німецьких музичних критиків, які називають Ґромес однією з кращих віолончелісток нашого часу. Музикантка грає на віолончелі Карло Бергонці 1740 року. Цей інструмент, виготовлений у майстерні Антоніо Страдіварі, є одним із трьох найвідоміших віолончелей видатного італійського майстра, одного з учнів та послідовників Страдіварі.

10 грудня Точки перетину: концерт нової симфонічної музики – фінальний концерт Диригентського воркшопу нової музики з Етьєном Гааном (Франція). Ідея перетину у концерті втілюється на різних рівнях. Поєднаються західноєвропейська та українська виконавські традиції, а також композиторські школи. Такі перетини дозволяють виявити своєрідність усіх учасників творчої співпраці, а разом з тим продемонструвати органічну спільність української та європейської музики, відкритість до діалогу та співтворчості.

Твори Джулії Вулф, Унсук Чина, Максима Коломійця, Етьєна Гаана та

Фаусто Ромітеллі виконають: Національний президентський оркестр і  диригенти, які взяли участь у воркшопі – Наталя Кіричук, Олег Чаплинський, Катерина Косецька, Денис Олійник.

28 грудня у виконанні Національного симфонічного оркестру України звучатимуть святково-іронічна «Ханука» Євгена Станковича, написана понад 20 років тому на замовлення оркестру в Лас-Вегасі (США), Концерт № 24 для фортепіано з оркестром Вольфганга Амадея Моцарта – один з його найвидатніших і знакових у цьому жанрі, солісткою в якому виступить Марія Пухлянко. Завершить вечір Симфонія № 4 Йоганнеса Брамса, який цим твором підсумовує не тільки власний творчий шлях, а й загалом розвиток симфонічного жанру епохи Романтизму.

Маестро Томас Зандерлінг, що диригуватиме цією ексклюзивною програмою, – належить до знаменитої музичної династії. Його батько – Курт Зандерлінг розпочав свою кар'єру під керівництвом Еріха Кляйбера та Вільгельма Фуртвенглера в Німецькій опері у Берліні в 1930-х роках, а з приходом Гітлера до влади емігрував до срср і у  1939-му був обраний головним диригентом Харківської філармонії.

Томас Зандерлінг нині є одним з найбільш знаних та затребуваних у Європі. Митець співпрацював, зокрема, з оперними театрами Гамбурга та Франкфурта, берлінської Німецької та Коміше опер, Віденської та Баварської державних опер, а впродовж 1978–1983 років був постійним запрошеним диригентом Німецької державної опери. Працював асистентом Леонарда Бернстайна і Герберта фон Караяна. Маестро – довічний музичний директор симфонічного оркестру міста Осака (Японія). Грав з Давидом Ойстрахом, Емілем Гілельсем, Гідоном Кремером, Хосе ван Дамом, Джеральдом Фінлі, Робертом Холлом, Рудольфом Бухбіндером, Наталією Гутман та ін.

РІЗДВЯНІ КОНЦЕРТИ

18 грудня на сцені Колонного залу НФУ відбудеться Різдвяне хорове свято «Христос народився – славімо його!» – авторський проєкт Галини Горбатенко, режисерки, художньої керівниці і диригентки Жіночого хору Київської муніципальної академії музики імені Рейнгольда Глієра. 

Участь у  цьому різдвяному хоровому марафоні візьмуть: Народний художній колектив дитячий хор «Ластівка» Будинку дитячої та юнацької творчості Голосіївського району Києва; Академічний хор студентів Київського національного університету культури і мистецтв; Камерний хор «Moravski» при Центрі художньої та технічної творчості «Печерськ»; Народна хорова капела «Дніпро» Київського національного університету імені Тараса Шевченка.

Наступного дня, 19 грудня, – ще одна передріздвяна музична подорож разом із Національним ансамблем солістів «Київська камерата» проляже одразу через кілька музичних епох: від творів Антоніо Вівальді, Отторіно Респіґі та Йоганна Себастіана Баха до «Россініанаи» сучасного українського композитора Володимира Зубицького, в якій уважний слухач впізнає найвідоміші теми з увертюр та опер Россіні – «Севільський цирульник», «Вільгельм Телль», із пісні «Тарантела».

24 грудня, у Святвечір в НФУ унікальна подія: концерт-реконструкція «Гай, Рожество!». Проєкт присвячено історії тріумфальних гастролей Українського національного хору під орудою видатного диригента Олександра Кошиця в країнах Північної й Південної Америки у 1922-1924 роках і приурочено 100-річчю південноамериканської прем’єри «Щедрика».

 Під час концерту Академічна хорова капела Українського радіо під орудою диригентки Юлії Ткач уперше за 100 років відтворить репертуар прем’єрного концерту капели Олександра Кошиця в Карнегі Гол, яка з тріумфом виступила у Нью-Йорку 5 жовтня 1922 року.

Українські слухачі стануть свідками унікальної історичної реконструкції Першого відділу тодішньої української прем’єри, під час якої американська публіка уперше почула «Щедрика» Миколи Леонтовича.

Окрім того, буде виконано інші пісні з репертуару концерту хору Олександра Кошиця в Карнегі Гол та його виступів країнами Північної й Південної Америки. Це давні українські канти, колядки та щедрівки, веснянки, коломийки й народні пісні в обробці композиторів Миколи Лисенка, Миколи Леонтовича, Олександра Кошиця, Кирила Стеценка, Василя Ступницького, Порфирія Демуцького. Сьогодні вони рідко виконуються на українській сцені, хоча підкорили понад 100 років тому серця мільйонних аудиторій обох континентів Америки. 

Також уперше з того часу на українській сцені прозвучать унікальні обробки американських та мексиканських пісень в обробці Олександра Кошиця.

25 грудня Колонний зал запрошує на Різдво у стилі jazz з Національним духовим оркестром України під орудою Володимира Спасіченка та солісткою Анною Кіндзерською, у виконанні яких прозвучить більше 20ти найулюбленіших та найпопулярніших різдвяних хіта. Серед яких, звісно, й Jingle Bells і Santa Claus is Coming to Town, The Christmas Song, Winter Wonderland, The Christmas Waltz, Jingle-Bell Rock, Big Band Christmas, Santa, Baby, I`ll Be Home For Christmas і нарешті All I Want for Christmas is You з репертуару Мерая Кері.

27 грудня Національний будинок музики теж запропонує концерт «Різдвяна рапсодія» за участю знаних органістів Валерії Балаховської та Максима Сидоренка. У програмі звучатимуть твори Преторіуса, Букстехуде, Баха, Генделя, Вейда, Хорна, Маккіа, Жигу, Дебуа, Грубера, Скотта.

30 грудня «Штраус запрошує друзів». Національний президентський оркестр під орудою військового диригента, підполковника Максима Гусака  в унісон зі Штраусом запрошують на феєричну програму з легких, танцювальних, і жартівливих творів, які у європейських столицях зазвичай грають під час різдвяних балів. Увертюри до оперет, вальси, гавоти, марші, кадрилі, польки, – попри всі наші реалії налаштують на святковий новорічний настрій. І хоч поки ми не маємо змоги танцювати на балах галоп «Зітхання» Йоганна Штрауса чи «Галоп з шампанським» Ганса Лумбю або вальс «Королева балу» Лероя Андерсона – ми можемо під ці запальні ритми помріяти, як ми це зробимо після Перемоги! Тим більше, у фіналі, звучатиме наш всесвітній «Щедрик» Миколи Леонтовича.

ДИТЯЧІ РІЗДВЯНІ ПРОГРАМИ

2 грудня о 15:00 сюїту з балету за казкою «Снігова королева» Г.-К. Андерсена української сучасної композиторки Жанни Колодуб зіграють Камерний струнний квартет «Каприс-Класік» і піаністка Тетяна Жук-Сєдова, а розповість – Ольга Хмель. 

Як відомо, Андерсен дуже любив дітей і білі троянди. Звичайно, у музиці неможливо відтворити усі казкові події, але головне, що зробила композиторка – це те, що вона донесла ідею добра, людяності, відданості, впевненості у перемозі над усім злим і похмурим. Адже у Андерсена йдеться не стільки про пригоди Герди, скільки про силу її духу. Погодьтесь, це так важливо бути упевненим у своїй перемозі,  досягненні мети й незламності духу. Особливо у наш нелегкий час. 

17 та 31 грудня о 12:00 на маленьких меломанів від 3-х до 6-ти років чекає Новорічний квест-концерт з кроликом Філармоном і святим Миколаєм. 

У ньому не треба буде сидіти в кріслі цілу годину: дітки зможуть рухатися, танцювати, підспівувати, плескати, пробувати грати на різних музичних інструментах, спілкуватися з музикантами. А ще – усіх чекає зустріч із Святим Миколаєм, який пригощатиме новорічними смаколиками.

Малечу зустрічатимуть герої: Кролик Філармон, Професорка та Ельфійка. Всі разом вони зануряться у святкову атмосферу і спробують віднайти святковий дух Різдва за допомогою музики й різдвяних дзвоників. Так, дітки познайомляться з музичними інструментами: флейтою, баяном, домрою-контрабасом, бандурою і барабанами, послухають маленькі музичні твори й за допомогою різдвяних музичних дзвоників разом з музикантами заграють новорічну мелодію. Під музику задумають бажання і у фіналі сфотографуються із Філармоном та зможуть розповісти Святому Миколаю свої найулюбленіші віршики чи заспівати пісеньки біля різдвяної філармонійної ялиночки. Інтерактивний квест-концерт триває годину без антракту.

Національна філармонія України 

Источник: www.ukrinform.ua

No votes yet.
Please wait...

Ответить